Thursday, June 9, 2016

MIAMI HEAT - Kako smo fotografirali Dašo Podržaj za naslovnico Playboya

Postaviti lepotico pred odbijač starega kabrioleta res ni težko. A v njej zbuditi zapeljivko, jo pripraviti na flirtanje s kamero in vse skupaj na sočen način ujeti v čudoviti, pridušeni večerni svetlobi z osmimi lučmi je umetnost, ki jo mora obvladati sleherni Playboyev fotograf. V moji reportaži si lahko preberete, zakaj je to včasih mnogo težje, kot se zdi in kaj za vraga stoji za vso to silno filozofijo dobre fotografije.



Kot vsako leto je bil Miami tudi to pomlad kraj zločina za skupino Playboyevih fotografov, ki so so nadeli ime Shoot The Centerfold, čeprav ne predavajo le o fotografiranju dupleric. Skupaj imajo fantje že več kot 100 let delovnih izkušenj in letos je Jarmo (idejni vodja projekta) poleg običajne ekipe k sodelovanju povabil tudi Josha Ryana, zaslužnega za kar precej modno obarvanih piktorialov v ameriškem Playboyu zadnjih let, vse do prenehanja njegove pogodbe ob koncu golote marca letos. Dodali so celo tretji dan predavanj, namenjen poslovni strategiji sodobnih fotografov za novodobne čase.



Seveda v Miamiju nikakor ni šlo brez Slovencev - delovni ekipi petnajstih deklet sta se tokrat pridružili lepotički Ines Juranovič in Daša Podržaj, slednja naravnost iz rubrike Sanjsko Dekle v slovenskem in hrvaškem Playboyu. Dašin fatalni izgled, markantna višina in obline na pravem mestu so že doma polnile modne strani in koledarje, na Floridi pa je postala ena najbolj zaželenih modelov med šestdesetglavo množico udeležencev polne aprilske delavnice.



Fotografi so čudna sorta ljudi - na tisoče evrov porabijo za aparate, luči, objektive in druge prepotrebne dodatke, potem pa dobijo občutek, da so si s tovrstno investicijo zagotovili vstopnico za svojo bogato prihodnost. Vendar temu še zdaleč ni tako. Nujna je predvsem investicija v osebni fotografski razvoj. Tukaj fotografi prepogosto zaprejo svoj mošnjiček in se prepustijo toku. Zdi se jim, da bo lepo dekle pred objektivom naredilo dovolj za dobro fotografijo. A obstaja ogromna razlika med čudovito fotografijo in fotografijo čudovitega dekleta na njej. Šele ko znaš kombinacijo svojega subjekta in svetlobe ujeti v vizualno smiselno celoto na estetsko zanimiv način, si na pravi poti h dobri fotografiji. Za to pa je potrebno znanje.  



A obstaja tudi druga plat zgodbe - zgolj oprema nas res ne bo pripeljala do vrhunskih rezultatov, vendar tudi stara in prevečkrat ponovljena mantra, da oprema ni pomembna, ne drži vedno. Dobra oprema je za profesionalnega fotografa najpomembnejše orodje, ki ga pripelje do želenih rezultatov. Profesionalna oprema pri sami izvedbi fotografiranja pripomore največ in eliminira morebitne nepotrebne komplikacije med samim fotografskim procesom. Prav zaradi dejstva, da je potrebno svoji opremi neomajno zaupati ne glede na situacijo, je Shoot The Centerfold izbral fotoaparate Phase One, studijsko opremo Hensel in modifikatorje Chimera



Teoretik Baudrillard je nekoč dejal, da je nemogoče izostriti nekoga, ki je kot človek neoster. Fotke bodo dobre le, če bo tudi portretiranec pred objektivom dal vse od sebe. Enostavno ne moreš narediti dobrih posnetkov, če tisti na drugi strani objektiva ne sodeluje. Zato je delavnico tudi letos oplemenitil Gary T. Cole, ki je dolga leta služil kot urednik fotografije ameriškega Playboya. Kot vsak etablirani urednik tudi Gary zagovarja teorijo, da mora biti odnos med fotografom in urednikom fotografije konstanten, brez neprijetnih presenečenj in brez turbulenc. Fotograf mora znati plavati med morskimi psi in se uspešno prebiti do kopnega. Urednik namreč ne more objaviti njegovih izgovorov namesto fotografij!



Glamur fotografija, katere del je tudi naš Playboy in o kateri interdisciplinarno uči Shoot The Centerfold, je prav tako subjektivna reč kot fotografija mode - jasno začrtana definicija o tem, kaj je prav in kaj ni pri obeh ne obstaja. Slika mora preprosto delovati, ko jo pogledaš, da lahko rečeš "vau". Povprečni konzumant take slike ne bo porabil več kot par sekund ob gledanju, predno bo polistal dalje, zato mora podoba privabiti pozornost ob prvem ošvrku. 



Ogromno zaslug za dobro fotografijo ima kakopak svetloba. Učenje obvladovanja svetlobe je proces, ki traja vse življenje. Zelo malo ljudi lahko z gotovostjo trdi, da jo res zna ukrotiti in obvladovati. Ključ dobre osvetlitve ni v dodajanju luči tja, kjer jo je premalo, pač pa ustvarjanje vzdušja, ki kar najbolj pripomore k zgodbi fotografije. Na delavnici so se slušatelji naučili, da je dobra osvetlitev podobna dobri plastični operaciji - diskretna, nevsiljiva in komaj opazna. 



Stara šola Playboyevih fotografov je s svojim Rembrandtovskim pristopom k osvetlitvi pustila neizbrisljiv pečat za generacije fotografov, ki so jo pogosto - a dostikrat neuspešno - poskusili reproducirati. V Miamiju so se udeleženci delavnice lahko na lastne oči preizkusili tudi v tem izzivu, pod mojim mentorstvom mnogi tudi nadvse uspešno.



Dandanes so fotografi v dirki za dobro fotografijo postavljeni pred najtežji izziv v stoletju in pol njenega obstoja - industrija podob od njih zahteva, da imajo neskončen spekter interdisciplinarnega znanja ter da znajo odlično kombinirati tehnične spretnosti z ustvarjalnostjo. Vrednost estetsko zadovoljive podobe je večja, kot je kadarkoli bila prav zaradi virtualne poplave povprečnih slik, ki potrošnika oblegajo na vsakem koraku in polnijo njegovo življenje tako na družbenih omrežjih, kot tudi v oglaševalskem prostoru in časopisih. Toda ne pozabite - za dobre fotografije (dobre, ne zgolj manj povprečne!) bo vedno prostor, ne glede na prezasičenost trga. Zato ne pozabite v vaše podobe vedno vtkati koščka svoje duše.